مكتبة الأدب العربي و العالمي

حكاية ( حور عيني ) القصة بالعامية المصرية

مرفت: جوزي الله يرحمه! ومش جي لبنتي اسراء
_ اه جي ليها هي
مرفت: بس انت قلتلي انك جي عشان تطلب بنتي
_ كنت اقصد عليها
مرفت بضحك وغيظ: بس حور  بنتي لسه صغيره ومش هتوافق ول اي يا حور يا حبيبتي
_ اعتقد انه سنها مناسب وانا مش باخد رأيك  انا بقلك اني هتجوزها واذا وفقتي او لا او هي وافقت او لا
مرفت بتوتر: بس يا تميم بيه هي متستهلش انسان جميل كده زيك وبنتي اسراء بتحبك جدا وشطره جدا وهتعجبك
_ انا مبحبش اتكلم كتير، خلال اسبوع تكون الاوراق جاهزه ونبدا على  طول التجهزات
مرفت بغيض ونظرت  لحور بضيق : بس احنا مجهزناش ليها حاجه،ولا  فرش ولا  أجهزة انما اسراء عمل…
_ ميهمنيش الكلام ده كله، عايزها بشنطه هدومها

كنت قاعده بسمع ومرفعتش عيني طول الوقت، صوته قوي، قاسي، شخص من غير ما حتي اشوفه او ارفع عيني فيه قلبي رجف من قبلها
وعرفت انى داخلة  علي كابوس اكبر بما ان اسراء كلمته ورد عليها

اسراء برقه : طيب ممكن نقعد مع بعض شويه وهغير رأيك
_ قلت لامك وبكررها ليك  تاني انا مش عايز غيرها وانت  مش فارقه معايا ، انا لازم امشي دلوقتي ووشها الوارم ده لو فضل اسبوع كده حطو عليه اي حاجه تمحي العلامات دي مش عايز حد يلمسها وشها غير بأذني من هنا ورايح فهمين
” تنظر اسراء لمرفت بغيض فتهديها ويذهب تميم ويجلس امام حور ويرفع وجهها له وتنصدم اعينهم ”
_ حد يضرب الحلاوة  دي كلها، متقلقيش بكره تيجلي واغير مصيرك بايدي يا اجمل عيون شفتها
=….

رفع وشي بإيده فبصتله وانا كل جسمي برجرف، حِدت عينه، ثقته الجباره واسلوبه المخيف.. وجمال مشفتوش في رجاله ادم كلها، معقول في حد سحر وجميل بشكل ده.

_ انا همشي وهرجع بعد اسبوع القي كلو تمام مفهوم
مرفت بعصبيه مكتومه: مفهوم يا تميم بيه

خرج وانا استعديت للعاصفه، لكلام وزعيق والاوامر و”ضرب، استعديت لكل حاجه هيعملوها عشان يحرقه دي الاسبوع ده.

اسراء بمسك شعرها: انتي يا مقصوفة  الرقبه يرفضني عشانك انا هقتلك قبل ما تكوني له  ولا  يلمسك بايده الي متستهليش ضفرها حتي
= اسراء سيبي شعري!
مرفت بزعيق: اسراااء سبيها وحياتك عندي لموتها كل يوم بإيدي عشان تاخد فرصه ذهبيه زي دي منك
اسراء بدموع: اسيبها اي يا ماما انتي مش شايفه نزلها ازاي ولمس وشها بإيده ولا كاني قاعده ولا كأن في واحده بتموت فيه بقالها 3 سنين
مرفت: مكنتش عرف انه زوقه واطي كده والايام هتعرفه انه غلط ويرجعلك ندمان وانا بوعدك اني ادمر”لها حياتها معاه واندمه  عشان يعمل حركه زي دي معاك
لكن دلوقت اخرجي وسبيني مع حور علي انفراد

مسحت دموعها بضحكه وبغل وبثقه انه حقها هيجي اول ما تطلع من هنا علي جسمي انا.

مرفت: اقفلي الباب وتعالي ي حور
= عشان خاطري كفايه امبارح مش هقدر اقف علي رجلي اكمل تنضيف البيت كده
مرفت: جيتي علي بنتي انهرده ومش هيعدي كده، سمعتي انا قلت اي؟

خلصت الجزء الاول من عذابي ودخلت الحمام اقف تحت المياه السقعه انضف نفسي من الدم والجروح الي أخدتها واطلعت لبست السدال وترميت في حضن ربنا، اترميت وانا بصرخ من كتر الوجع والايام الجيه الي بتزيد عذاب وتعب، ياا رب.

بعد اسبوع…

عدا اسبوع والبست فستان هو جيبه وده زود الكره والعداوه بيني وبينهم اكتر حد يقلهم اني مش عايزه واني هروح جحيم انا مش قده ولا هقدر عليه.

“بارك الله لكما وعليكما وجمعا بينكما في خير ”

_”بابتسامه بارده ” مبروك يا عروسه
= “تنظر له بدموع وصمت”

مرفت بعناقها بقوه: مبروك يا حبيبتي
= ايي!
مرفت بهمس: اي وجعتك، اسراء مخرجتش من اوضتها بسببك وبتتوجع كمان بس والله لندمك علي ده
_ اي فقره التمثيل لسه مخلصتش مستعجل
مرفت: لااصلها هتوحشني، مبروك من قلبي ليكم.

مسك ايدي ونزلنا ومهتمش باي حاجه وركبنا العربيه وانا بشوف مصير جديد قدامي وانا بدعي تعدي الليله دي علي خير.

_ نورتي قصرك يا حوريه
=…
_”يمسك زراعها ويقترب لها ”
=”بخوف” عايز مني اي؟ ابعد عني ونبي

يتبع….

حكايا زمان

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

إغلاق